Mai mult decât incognito: Cum să-ți păstrezi cel mai bine intimitatea online

de: Teodora Tudosie
15 04. 2019

Odată ce ești online, nu poți face prea multe pentru a-ți ascunde activitatea de giganții tech. Totuși, există soluții pentru o mai bună confidențialitate.

Companii precum Facebook sau Google pot vedea absolut tot ce faci pe internet, chiar și atunci când ești pe site-uri terțe, iar noi suntem conștienți de toate astea.

Probabil fiecare dintre noi a încercat măcar o dată să-și ascundă activitatea prin activarea modului incognito din browserul pe care îl folosește. Aparent, nu ai rezolvat mare lucru atunci când ai făcut asta. Contrar sentimentului confidențialitate pe care ți-l dă modul incognito de pe browser, acesta nu pare să-ți protejeze intimitatea la fel de bine precum credeai.

Modul incognito este creat pentru a ascunde urmele lăsate de activitatea online doar de pe dispozitivul pe care îl folosești, nu și de pe web. Deși activitatea ta nu va putea fi văzută de computerul tău, asta nu împiedică giganții tech să colecteze informațiile despre tine. Mai ales dacă ești logat pe site-uri.

Dacă ești conectat la conturile de Google sau Facebook, acestea îți vor putea vedea activitatea online, indiferent dacă folosești modul incognito sau nu. Deci nu prea ai parte de confidențialitate.

Alte măsuri de securitate sunt extensiile din cadrul browser-urilor, de genul script, cookie sau ad blocker. Acestea te ajută să blochezi informațiile transmise către companii. Dar cele mai multe site-uri au nevoie de script-uri sau cookie-uri pentru a funcționa și îți cer să le dai permisiunea să le folosească ca să ai acces la informațiile de pe site. Odată ce faci asta, activitatea ta este din nou la îndemâna companiilor.

Care este cea mai bună soluție pentru confidențialitate

O tehnică de păstrare a confidențialității online care capătă tot mai multă atenție o reprezintă compartimentarea browserelor. Dar ce înseamnă asta? Pe scurt, folosirea mai multor browsere diferite pe același device.

Totuși, asta nu se face la întâmplare. În loc să folosești random browserele între ele pentru a încerca să păcălești sistemul, compartimentarea browserelor înseamnă dedicarea fiecărui browser unui anumit tip de activitate online.

Cum funcționează strategia:

În primul rând, vei folosi un browser pentru toate site-urile pe care trebuie să te loghezi. Aici vei intra pe toate conturile de social media, site-urile de cumpărături și site-ul de la bancă, de exemplu. Acesta se va numi browserul de conturi.

Toată șmecheria e să nu folosești același browser pentru căutări pe internet sau navigarea la întâmplare pe web. Pentru toate astea vei folosi exclusiv un al doilea broswer, unde nu vei te vei conecta niciodată la vreun cont și nu îl vei folosi pentru a-ți dezvălui identitatea în vreun fel. Acesta se va numi browserul de zi cu zi.

Prin împărțirea activității de pe web între două browsere îți vei îmbunătăți considerabil confidențialitatea atunci când stai pe net.

Browserele funcționează separat, deci nu vor împărți cookie-uri, istoricul căutărilor sau bookmark-uri unul cu altul.

Cum vei folosi browserele pentru ceva mai multă confidențialitate

Indiferent de ce browser preferi, primul pas este crearea de bookmark-uri pentru toate site-urile la care vrei să te conectezi. Printre acestea, Facebook, Netflix, Amazon, site-urile companiilor de zbor, site-urile de pe care îți cumperi haine, electronice etc. Va trebui să le accesezi pe toate acestea direct din bookmark-uri. Nu le vei mai accesa niciodată din motorul de căutare. De fapt, nu vei folosi niciodată motorul de căutare pe acest browser, pentru nimic.

Pentru browserul de zi cu zi, nu te vei conecta niciodată la vreun cont. Îl vei folosi pentru a naviga în mod obișnuit pe internet. Poți instala și anumite extensii de securitate pe acesta, pentru a-ți proteja și mai mult intimitatea.

Deși nu este una perfectă, strategia va crea probleme marilor companii care vor cât mai multe date despre utilizatori. Vei fi astfel ceva mai puțin urmărit online și vei putea naviga mai liber pe internet, fără să te gândești neapărat la ce reclame stupide îți va arăta Facebook după.